Asiakaspalvelu on nykyään harvinaista herkkua. Tai kyllähän 'asiakaspalvelua' harjoitetaan monissa liikkeissä. Niissä saa kuunnella esimerkiksi kymmeniä minuutteja automaattiviestiä soittaessaan: "Kaikki asiakaspalvelijamme ovat edelleen varattuja..."

Omakohtainen esimerkki elävästä elämästä. 3 kk vanha italialainen Candy-pesukone hajosi. Keittää vedet kiehuvaksi kaikilla ohjelmilla. Soitan nettikauppaan, mistä ostimme pesukoneen. Sieltä annetaan huoltoliikkeen numero. Soitan sinne. "En enää huolla tuota merkkiä, soita tolle toiselle (toisessa kaupungissa" Soitan toiseen kaupunkiin. "Mulla on ihan tarpeeksi täälläkin töitä. Soita tolle toiselle (kolmannessa kaupungissa)". Soitan kolmannelle. "Joo, kyllä me tullaan. Ei, kun eikös tuo (neljäs paikkakunta) olekin lähempänä. Soita sinne." Neljännestä luvataan tulla katsomaan.

Menee kaksi päivää. Mies tulee ja tarkistaa koneen. "Rikki on. Osat pitää tilata italiasta." Menee 13 vrk, että osat ovat saapuneet. Mies tulee ja vaihtaa osat. Jippii! Ensimmäinen koepesu samana iltana. Kone keittää taas, VOI PRKL!! "Pitää tilata uusi piirikortti italiasta, on väärin ohjelmoitu". Saa nähdä montako päivää nyt kuluu...

En voi ymmärtää, kuinka tänä globaaliaikana osan saapuminen kestää lähes kaksi viikkoa. Ja miksi näitä korjaajan mukaan usein rikkimeneviä osia ei ole maahantuojan varastossa yhtään odottamassa. Välitön ajatus on, että kuluttaja on laitettu maksumieheksi tai -naiseksi, kun varaosista ja palvelusta on karsittu.

Mielenkiintoista on pohtia sitä, koska sitä ostaessaan tai suunnittellessaan ostavansa jotain onkaan kuluttaja, koska asiakas ja koska taas kansalainen.

Ruoan ostaminen on yksi tällaisista kysymyksistä. Ostamalla esimerkiksi luomua, lähiruokaa, GMO-vapaata ruokaa jne tulee osin ottaneeksi kantaa tuotantotapaan. Ainakin minä. Kuluttajatutkimuskeskuksen Johanna Mäkelää haastateltiin radiossa tänään. Hän kertoi, että myös ilmastonmuutoskysymys tulee vaikuttamaan siihen, mitä ruokaa pidetään hyvänä. Kuinka paljon silloin olemme päätöksissämme kuluttajia, kuinka paljon kansalaisia ja olemmeko asiakkaita vai palvelemmeko kenties jotain laajempaa hyvää?

Osmo Rauhala kertoi A-talkissa vastaanpanemattomasti, kuinka kuluttajan valta on Suomessa todella näennäistä suurten elintarvikealan yritysten keskittymisen jälkeen. Kuluttajan valta on hyvin epätodellinen, kun vaihtoehdot pidetään poissa. Samaa bulkkia saa ostaa erilaisissa pakkauksissa.