Juhannus on mennyt hyvin rauhallisesti uudessa kodissamme. Perheen voimin oltiin eilen uimarannalla ja leikkikentällä. Oikein miellyttävää, että ei ole pakkojuhlimisen makua. Suomalaisissa juhlissa on usein vähän sellainen maku.

Olen lukenut Tarja Cronbergin elämänkertakirjaa. Luottamukseni häneen vihreiden puheenjohtajana vain vahvistui. Hänellä on todella laaja elämän- ja työkokemus sekä iso halu toteuttaa aluepolitiikkaa ihmisten ehdoilla. Tarjahan kävi myös Vihreän Keurusseudun avajaisissa reilu vuosi sitten.

Aiemmin tällä viikolla Luonnonsuojeluliitto ja Finfood Luomu julkaisivat tiedotteen, jolla kannustetaan pitämään Suomi GMO-vapaana. Olen avustanut SLL:ää geenitekniikkakysymyksissä, joten olin myös tässä tiedotteessa mukana.

Onneksi GMO-vapaus on Suomessa vielä todellisuutta. Siihen tilanteeseen ei kuitenkaan voida tuudittautua, vaan aktiivisesti pitää Suomi GMO-vapaana. Tätä työtä on alettu monissa maataloustuottajajärjestöissä ja kunnissa tehdä; hienoa!

Tällä viikolla tuli esiin myös uutinen genomista, joka ei minua yllättänyt. Tieto siitä, että ylimielisten geenimuuntelijoiden nimittämä roska-DNA pelaakin merkittävää roolia solujen toiminnassa osoittaa kuinka virheellisiin oletuksiin geenimuuntelu on perustunut. Vaikka tässä tutkimuksessa on kyse ihmisgenomista, on kasvisoluilla tehdyissä tutkimuksissa löytynyt aivan vastaavia viitteitä.

Kun tämän tuloksen yhdistää tutkimuksiin, joiden mukaan siirtogeenitekniikka on ylimalkaista ja aiheuttaa laajoja mutaatioita, ei ainakaan minulle ole ongelmia vaatia edelleen jatkamaan gm-lajikkeiden ympäristöön levittämisen (viljely, ruoka) kieltojen jatkamista.