Minulla on tapana miettiä äärimmäisyyksiin asti ostoksieni ekologista ja eettistä kestävyyttä. Ruokakaupassa yritän aina valita luomu- ja reilun kaupan vaihtoehdon, jos se ei nyt ole kovin kaukaa kotoisin. Soittelen yritysten kuluttajapalveluihin ja vaadin luomuvaihtoehtoja sekä kotimaisten raaka-aineiden käyttöä. Piinaan kauppojen henkilökuntaa pyynnöillä ottaa edes kokeiluksi luomutuotteita.

Kodin tavaroiden suhteen kidutan itseäni yhtä lailla pohdinnoilla: voiko tuotetta korjata, onko se käytettävissä uudelleen jollain tavalla, missä maassa se on tuotettu, onko yrityksen toiminta eettistä jne. onko sille tuotteelle oikeasti tarvetta?

Ostimme uuden Futon-sängyn ja -patjan. Ensimmäinen uusi leposijamme, aikaisemmat olivat käytettynä ostettuja. Puuvilla on toki luonnonmateriaali, mutta tehopuuvillan viljelyssä käytetään kiloittain torjunta-aineita ja saattaa Futon-patjassamme olla muuntogeenistä Bt-puuvillaakin.

Tänään tunsin itseni taas erittäin voimattomaksi. Suuressa hypermarketissa Tampereella ei ollut yhtäkään vaaleata leipää luomuna! Ainakin vielä pari vuotta sitten valikoimaa oli vielä useammallakin leipomolla. Ja kyllähän pienet leipomot vielä tekevät luomuleipiä ympäri Suomea, mutta niiden volyymi ei riitä ketjujen ostoihin. 0.84?OpenElement&FieldElemFormat=gif

Eikä ollut myöskään luomuleikettä. Eikä joulun alla (marraskuussa ensimmäisen kerran kysyin) saanut edes tilaamalla joulukinkkua. Kun nyt poikkesimme Tampereella toisessa marketissa, oli siellä reilu 20 kpl Pajuniemen luomukinkkuja myymättä. Että korpesi!

Kuluttajan valta on niin suhteellista. Jos valikoimassa ei ole luomutuotteita, niin sitä ei voi valita. Ja vaikka valikoimissa on luomua, se hinnoitellaan isommalla katteella tai sitä on niin harvoin ettei kuluttaja löydä sitä hyllyistä. Eikä näytä, että kysyntä ja tarjonta kohtaisivat.

Onko sitten mitään muuta vaihtoehtoa kuin käydä erikoiskaupoissa tai ostaa suoraa tiloilta, jolloin luomu pysyy pienien ryhmän erikoistuotteena? Minä voin käydä aika ajoin erikoiskaupoissa ostamassa luomua, mutta haluaisin kuluttajalla olevan oikeasti mahdollisuus vaikuttaa valinnoillaan.

Eettisten tuotteiden valikoima ja kauppa on kasvanut ja kasvaa koko ajan. Mutta niiden saaminen valtatuotteiksi on vielä ison työn takana. Se on kuitenkin ainoa kestävä tavoite.