Vihdoin tieni vei Laukaalle. Kävin osallistumassa hyvään seminaariin. Tupa oli tupaten täynnä! Kiinnostusta siis biodieseliin ja biokaasuun on kovasti, mikä on tärkeää.

Seminaarissa tärkeintä antia lienee ollut tiedot TE-keskuksesta ja MMM:stä, että biokaasutuotantoon on saatavissa tukea sekä maatilatuista, maaseututuista että yritystuista. Myös tankkauslaitteisiin on tukea mahdollista saada KTM:stä. Asian edistäminen vaatii siis vain ryhtymistä toimeen!

Pääsin myös tankkaamaan ensimmäistä kertaa uusiutuvaa kaasua. Tähän asti olen tankannut Gasumin maakaasua. Seminaarin jälkeen näet iso osa seminaarin osallistujista suuntasi Erkki Kalmarin tilalle.

1066566.jpg
Ja ei kun biokaasua tankkiin Erkki Kalmarin opastamana. Zafirani oli arviolta noin 10 biokaasuauto, jota Kalmarin pumpulla tankattiin. Tankkaus kesti hieman kauemmin, kuin Gasumin säiliöillä, koska Kalmarin tankkauslaitteisto on 5 vuotta vanhempaa mallia. Maksu suoritetaan koko tai puolesta tankista, kunnes tilalle tulee massamittari.

Kalmarin biokaasu valmistuu lehmän lannasta, rehumaissista sekä Pandan Vaajakosken tehtaan elintarvikejämistä.

Erkin mukaan tulossa on myös uudempi tankkausyksikkö, kunhan isompi reaktori valmistuu. Pian on tulossa myös ison tien varteen tankkausasema, kunhan kunta löytää sille sopivan tontin.

Ensi kilometrit biokaasulla alkoivat sakeassa lumisateessa. Hieman auto tuntui nypyttävän, kun kylmäkäynnistin sen seuraavina päivinä. Myös maakaasulla kylmäkäynnistyminen on tapahtunut vähän nykien, mutta biokaasu tuntui 'lämpenevän' hieman hitaammin.